Постинг
18.08.2017 18:29 -
Психоактивна зависимост
Както вече знаете от заглавието, днес ще говорим за психоактивната зависимост на човека. Обект на зависимостта може да са наркотици, секти, психоалергии, хазартни игри, агресивна реклама и др. И независимо от това дали става дума за секта или наркотик, причините които водят хората до някаква форма на зависимост са едни и същи.
**************************************************************
1. Незадоволени потребности. Това е компенсация или опит да бъдат задоволени няколко основни потребности: от обич (да обичаш и да бъдеш обичан), от сигорност (някой да се грижи за теб), от това някой да те забележи и живота ти да има смисъл, да се чувстваш пълноценен. Начинът на задоволяване на тези потребности не ни е известен по раждане. Тези умения се учат от хората, които ни заобикалят и е много важно как те са се отнасяли с нас и се отнасят с нас.
*****************************************************************
2. Самоконтрол. Той е свързан и с модела, който се нарича локус (локализация) на контрол. Всъщност тук няма нищо сложно за обясняване. Смята се, че хората могат да бъдат разделени на два типа в зависимост от това как се справят с нещата от живота:
- С вътрешен локус на контрол- това са хората, които вярват в своите потребности и при решаване на проблемите си полагат необходимите за това усилия. Ако претърпят неуспех, търсят причината в себе си и са по-устойчиви на групов натиск и влияние "отвън".
- С външен локус на контрол- такива хора са по-неуверени, считат себе си за не особено способни, приписват успехите си на някой друг или на късмета. Те са по-тревожни и лесно се влияят от другите. Ако имат проблеми, те по скоро бягат от тях. Рискът да попаднат под зависимост е много по-голям.
На практика "чистите" типове се срещат рядко.
Обикновено доминира единят или другият.
*****************************************************************
3. Възпитанието- Когато има разбиране и подкрепа в семейството, детето изгражда добри модели за справяне с проблемите в живота. Липсата на тези неща води до безпомощност. Тя се нарича научена безпомощност и може да възникне или при авторитетен модел на възпитание (когато детето е всячески ограничавано) или когато не му се задават ясни граници и детето не успява да се ориентира. И в двата случая резултатът е един и същ- незавъзможност то да прави избори и да взема решения самостоятелно. И следователно, вече като възрастен човек постоянно търси някой, който да прави това вместо него (компанията, семейството, властта и т.н)
**************************************************************
1. Незадоволени потребности. Това е компенсация или опит да бъдат задоволени няколко основни потребности: от обич (да обичаш и да бъдеш обичан), от сигорност (някой да се грижи за теб), от това някой да те забележи и живота ти да има смисъл, да се чувстваш пълноценен. Начинът на задоволяване на тези потребности не ни е известен по раждане. Тези умения се учат от хората, които ни заобикалят и е много важно как те са се отнасяли с нас и се отнасят с нас.
*****************************************************************
2. Самоконтрол. Той е свързан и с модела, който се нарича локус (локализация) на контрол. Всъщност тук няма нищо сложно за обясняване. Смята се, че хората могат да бъдат разделени на два типа в зависимост от това как се справят с нещата от живота:
- С вътрешен локус на контрол- това са хората, които вярват в своите потребности и при решаване на проблемите си полагат необходимите за това усилия. Ако претърпят неуспех, търсят причината в себе си и са по-устойчиви на групов натиск и влияние "отвън".
- С външен локус на контрол- такива хора са по-неуверени, считат себе си за не особено способни, приписват успехите си на някой друг или на късмета. Те са по-тревожни и лесно се влияят от другите. Ако имат проблеми, те по скоро бягат от тях. Рискът да попаднат под зависимост е много по-голям.
На практика "чистите" типове се срещат рядко.
Обикновено доминира единят или другият.
*****************************************************************
3. Възпитанието- Когато има разбиране и подкрепа в семейството, детето изгражда добри модели за справяне с проблемите в живота. Липсата на тези неща води до безпомощност. Тя се нарича научена безпомощност и може да възникне или при авторитетен модел на възпитание (когато детето е всячески ограничавано) или когато не му се задават ясни граници и детето не успява да се ориентира. И в двата случая резултатът е един и същ- незавъзможност то да прави избори и да взема решения самостоятелно. И следователно, вече като възрастен човек постоянно търси някой, който да прави това вместо него (компанията, семейството, властта и т.н)
Ванга, Севрюкова и Дънов за България
Facebook се срина. Услугите на Meta са н...
Ако Вапцаров можеше да види какво предст...
Facebook се срина. Услугите на Meta са н...
Ако Вапцаров можеше да види какво предст...
ама къде слагаш отдавна дефинираната Психоактивност на самотните хора чрез Бягството им пред телевизора, компютъра, таблета и пр.
Там те са Намерени като Жертва за една жестока манипулативност... сравнявана със силна дрога!
Виждам все повече хора (за жалост и деца) с психоактивна зависимост пред електронни монитори, и толкова зомбирани и извън реалния свят, че по добре да им бяхте дали една марихуанка да дръпна ячко и да поспят :-)))
цитирайТам те са Намерени като Жертва за една жестока манипулативност... сравнявана със силна дрога!
Виждам все повече хора (за жалост и деца) с психоактивна зависимост пред електронни монитори, и толкова зомбирани и извън реалния свят, че по добре да им бяхте дали една марихуанка да дръпна ячко и да поспят :-)))
След изброените секти, наркотици , психоалергии, агресивна реклама и др. Под други са всички тези неща които вие изброихте. Зависимите неща са много.
цитирайЗагубата на смисъл в живота е също важна причина за попадане под влияние на една или друга зависимост. Обикновено това води до депресия, антидепресанти и т.н и си в капана на зависимостта.
Колкото до локус на контрола, в България е външен. Така са възпитавани поколения наред и като цяло нацията ни е белязана от външната причина за неуспехите ни. За съжаление и в друго отношение куца народопсихологията ни - начина по който си възпитаваме децата, за което съм напълно съгласна с автора. Схемата, която се предоставя на децата е обикновено ти си добър, но другите не, т.е основата в конструкта на детето не е базисно доверие, а базисна враждебност. Привързаността на родители към дете и обратното не дават възможност за самостоятелност и не се прекъсва психологическата връзка с майката. Като се има в предвид, че моделът на възпитание се повтаря, то и бащата няма да си свърши работата и няма да научи детето на самоинициативност. Излиза, че поколения наред в България са сбъркани и ще е необходимо твърде много време, за да се промени стереотипа.
цитирайКолкото до локус на контрола, в България е външен. Така са възпитавани поколения наред и като цяло нацията ни е белязана от външната причина за неуспехите ни. За съжаление и в друго отношение куца народопсихологията ни - начина по който си възпитаваме децата, за което съм напълно съгласна с автора. Схемата, която се предоставя на децата е обикновено ти си добър, но другите не, т.е основата в конструкта на детето не е базисно доверие, а базисна враждебност. Привързаността на родители към дете и обратното не дават възможност за самостоятелност и не се прекъсва психологическата връзка с майката. Като се има в предвид, че моделът на възпитание се повтаря, то и бащата няма да си свърши работата и няма да научи детето на самоинициативност. Излиза, че поколения наред в България са сбъркани и ще е необходимо твърде много време, за да се промени стереотипа.
. Съгласен съм с теб, защото реално погледнато е така. Но не всеки би разбрал правилно това което ние искаме на кажем и покажем. Ако се опиташ да дадеш правилният съвет на някого за да му помогнеш, той би ти отговорил че знае всичко, но кое е това всичко обаче?
Човек е създаден за да се учи цял живот, никой не се е родил за да знае всичко.
цитирайЧовек е създаден за да се учи цял живот, никой не се е родил за да знае всичко.